시소 위의 존재 / Existence on the Seesaw 

이번 전시 '시소 위의 존재'는 강민수와 클라라 페트라 스자보의 공통 주제인 ‘몸’에서 시작된다. 두 작가의 대화는 몸의 결함에서 치유로 진행된다는 점은 같지만, 그 주제를 풀어내는 방식은 서로 다르다. 강민수는 사회 통념을 재발견하고, 실패에서 비롯되는 죄책감과 쾌락을 영상과 텍스트로 보여주는 반면, 스자보는 개인적이고 친밀한 소재를 통해 사회와 인간의 존재에서 발생하는 감정을 해소한다. 두 작가는 이번 전시에서 인간의 존재성에 내재하는 불안정하고 단일하지 않은 주체성을 중심으로 관객에게 다가간다.

강민수:  
01+02 (치유II): 이 영상은 팔 관절을 다친 여성이 스스로를 치료하는 과정이다. 처음에는 일반적인 방식인 온찜질을 하던 그녀는 곧 지나친 자가치료를 한다. 이 영상은 그렇게 확고한 주인공의 태도를 현실적으로 보여준다.
01+12(여자) / 01+13(남자): 이 두 작품은 한국의 TV드라마를 일반인이 연기한 것이다. 이 드라마에서 관계가 깨어진 두 남녀는 서로에게 분노하고 복수를 하게 된다. 작품에서 연기자는 카메라를 바라보며, 이를 통해 관객과 대화한다. 그렇게 해서 작품은 회복이 불가능한 두 사람의 관계에 관객을 개입시킨다.
02+02: 이 작품은 미군이 자행한 학살에 대한 역사적 진술을 설치를 통해 전달한다. 스페이스원에는 나이 많은 분들이 많이 있고, 그분들은 대부분 반공 이데올로기를 경험했다. 어떤 경우 부정적인 역사는 한국 특유의 방식대로 망각된다. 이 작업은 그렇게 기억에서 배제되는 역사를 보여준다.

 클라라 페트라 스자보:
I JUST WANT TO SCREAM SO FUCKING LOUD: 이 작업은 억압된 유아기의 체험을 고함으로 표현하고 해소하는 프라이멀 스크림 요법 (primal therapy)에 기반한다. 아서 야노프 박사가1960대 후반기에 개척한 이 정신요법은 대부분의 정신적 및 감정적 장애는 출산과정에서 겪게 되는 외상 체험으로부터 발생한다는 가설에 바탕한 자연치료 요법이라고 설명한다.
RECTRO: 바니타스 (vanitas)는 상징적인 예술을 가리킨다. 바니타스는 'vanity'를 의미하는 라틴어로, 세속적인 삶의 허무함, 그리고 물질화하는 즉흥적인 본성을 뜻한다. 바니타스 스타일의 예술은 관객에게 인생의 무상함, 쾌락의 공허함, 그리고 죽음의 확실성을 보여준다. 

'Existence on the Seesaw' by Minsoo Kang and Klára Petra Szabó start the dialogue with their interest in the human body and its imperfection. Kang, a Seoul-based artist and Szabó, a Hungary-based artist come together yet diverge in their approach. Kang explores the social conventions and the guilt and pleasure of failures, thus redefining known notions in connection to him. Szabó 's approach is personal or almost intimate in her subject matter in examining identity in relations to the emotions provoked through social conditions and human existence. In this exhibition, both Kang and Szabó focus on investigating the instability and or non-singularity of human existence through their video and text work.

Minsoo Kang:
01+02 (Treatment II): A woman has injured her arm. This video is a process of self-treatment, where she over-treats herself, showing her determination.
01+12(Woman), 01+13(Man): The two videos are of a Korean drama reenacted by two non-actors. The woman and the man have recently broken up and are angry at each other, vowing revenge. Both characters are looking directly at the viewer rather than each other. This creates a dialogue with the viewer and the viewer is drawn into their irreconcilable relationship.
02+02: This site-specific text installation depicts the forgotten history of massacre by US military. In the marketplace where Space One is located, are memories of anti-communist ideologies. The text portrays this very excluded history.  

 Klára Petra Szabó:
I JUST WANT TO SCREAM SO FUCKING LOUD : This work is connected to ‘primal therapy’, a method of psychotherapy in which patients relive traumatic early childhood experiences and express pain through loud crying or screaming. Dr. Arthur Janov pioneered in primal therapy in the late 1960s. Janov describes it as a "natural therapy" based on his hypothesis that most psychological disturbances are disorders of feelings, which can be traced back to the trauma during the conception and childbirth.
RECTRO: In the arts, vanitas is a type of symbolic work of art. It is a Latin word for "vanity" and loosely translated to the meaninglessness of earthly life and the transient nature of all earthly possessions and pursuits. Paintings done in vanitas style are meant to remind viewers of the transience of life, futility of pleasure, and certainty of death.

작가소개 / artist intro: 

강민수는 홍익대학교 회화과를 졸업하고 영화 VFX 프로덕션에서 디지털 컴포지터로 활동했다. 그후 한국예술종합학교 비디오아트 전문사를 졸업, 최근에는 고양 레지던스 입주작가로 있었다. 그의 작업은 실패를 주제로 사회 통념을 변형하고 타인의 심리적 상태를 드러낸다. 최근 전시로는2015 BARE_ [ABOUT KOREA], 국립현대미술관 창동레지던시, ; 2015 인트로, 국립현대미술관, 서; 2014 술이 과학을 더하다, 국과학기술연구원(KIST), 서울; 2012 더쉽을 지세요, 갤러리 175, 서울; 개인전 2010 Rotation & Pleasure, 티타닉 갤러리, 핀란드 투르쿠 등이 있다.

클라라 페트라 스보자는 헝가리와 덴마크에서 대학교를 다니며 웨스트 헝가리 대학교에서 석사를 취득했다. 최근에 인천 아트 플레트폼에서 입주작가로 있었다. 그녀의 프로젝트는 안락하고 친밀한 것이 특징이며 그녀의 가장 큰 관심은 매개와 동시에 정체성, 사회적 지위와 문화적 상황을 말해주는 신체이다. 이를 통해 그녀는 작업에서 개인적인 정체성과 자신의 신체를 탐험한다. 최근 전시로는2016, Connections, Labor Gallery, 부다페스트, 헝가리; 2015, 평창 비엔날레, Elan Vital, 한국; 2015, Janos Tornyai Museum, Frostwork, Solo Show, Hodmezovasarhely, 헝가리; 2015, Be My Guest, Looking East, Stadt Gallery, Salzburg, 오스트리아; 2015, Non Parallel Evolution Of Two Beings Who Have Nothing Whatsoever To Do With Each Other, Tribowl, 인천 등이 있다.

Minsoo Kang obtained his MFA from Korean National University of Arts and BFA from Hongik University of the college of fine arts in Seoul. He has recently completed his Goyang artist residency run by MMCA. Kang deals with the idea of failure. His work mutates social conventions and reveals the psychology behind it. Some of his recent exhibitions include 2015 BARE_ [ABOUT KOREA], MMCA Changdong Residency, Seoul, Korea; 2015 Intro, National Museum of Modern and Contemporary Art(MMCA), Seoul, Korea; 2014 The visual art is adding science, Korea Institute of Science and Technology(KIST), Seoul, Korea; Solo show 2012 Let's Take Leadership, Gallery 175, Seoul, Korea; 2010 Rotation & Pleasure, Titanik Gallery, Turku, Finland.

Klára Petra Szabó studied in Hungary and Denmark earning her MA at the University of West-Hungary. She recently completed her artist residency at Incheon Art Platform in South Korea. She explores personal identity through her own body (and existence) as a meaningful object in her works in a self-examining manner. Her recent exhibitions include 2016 - Connections, Labor Gallery, Budapest, Hungary; 2015- Pyeongchang Biennale, Elan Vital, South Korea; 2015 - Janos Tornyai Museum, Frostwork, Solo Show, Hodmezovasarhely, Hungary; 2015 -Be My Guest, Looking East, Stadt Gallery, Salzburg, Austria; 2015 - Non Parallel Evolution Of Two Beings Who Have Nothing Whatsoever To Do With Each Other, Tribowl, Incheon, South Korea

 

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